torsdag den 25. marts 2010

Resume: Gakkede gangarter, vilde vitser, rallende råb!

Juncker, Beth: Gakkede gangarter, vilde vitser, rallende råb! Børns kulturelle udtryksformer og værdier.

Resume:
Faglige og kulturelle kompetencer krydser klinger. I den almene bevidsthed handler læreplaner og læring om at børnene får de faglige færdigheder på plads – læse, regne osv. De kulturelle værdier er derimod vigtigst for børnene selv da de handler om at kunne begå sig socialt at få venner, til erfaring og til erkendelse. Kan den kulturelle læring og de faglige kompetencer forenes?


Hvad er børnekultur? Kultur for børn, kultur med børn men også kultur af børn! Kultur af børn er de produkter de musiske processer kan resultere i, feks. Børns tegninger, billeder, historier, fortællinger, sange og musik, teater osv. Kultur af børn forudsætter at børn er i kultur og at de selv er kulturskabende.


Børns kultur dækker over det brede register af udtryksformer, børn tager i brug i hverdagen i et ihærdigt forsøg på at skabe mening her og nu. Feks. konkrete gangarter og hoppemåder er børns kultur fordi de henter forbilleder og formerne fra hinanden.

Børnekultur ses ikke længere som et socialisationsfelt. Det ses som et æstetisk felt. Det omfatter både børns egne æstetiske udtryksformer og processer og de kunstnerisk-æstetiske udtryk, der er forbundet med de medier børn benytter sig af.


Æstetiske mønster – vittighedsmønstre, legemønstre, fortællemønstre – åbner for en rig variation af enkelte æstetisk udtryksformer: i lyd, i mimik, i gestik og den kropsholdning der kan underbygge de andre udtryk. Gentagelserne er ofte den struktur der bærer udtryksvariationerne, skaber et trygt rum for den følelsesmæssige rusjetur børn gennemlever så de mod på den igen og igen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar